Уменията за заетост са нетехническите умения, необходими за намиране на работа. Често наричани „меки умения“, те включват умения като:
• общуване
• съвместна дейност
• разрешаване на проблем
• инициатива
• планиране и организиране
• вземане на решение
• самоуправление.
Тези умения са високо ценени от работодателите и индустрията. Така че способността ви да предоставите примери за това как сте развили тези умения е ценна, когато търсите работа.
Развийте уменията си
Уменията могат да се развият на много места и по много начини, включително в училище, на работа, чрез хобита и спорт. Например, за да развиете или подобрите уменията си за общуване, можете да:
• представяте устни презентации в клас
• работите в обслужването на клиенти (лице в лице или по телефона)
• пишете задачи и доклади, като част от вашето обучение
• блогвате или използвате социални медии.
Ако сте в началото на кариерата си, професионалният опит може да ви помогне да развиете уменията си и да предоставите доказателства за способността ви на работното място.
Основни умения
Съществуват различни списъци с умения за заетост. Единият списък, основната рамка за развитие на уменията за работа, се основава на десет области на уменията. Австралийските работодатели и промишлеността са идентифицирали тези умения, като необходими за придобиване и запазване на заетостта.
Всяка област за умения е групирана в една от трите категории за общо умение. Десетте области на уменията включват:
Навигирайте
1. Управление на кариерата и професионалния живот: Управлявайте решенията през целия живот за това как, кога и къде да работите.
2. Работа с роли, права и протоколи: Разбиране на работните роли и правата, и очакванията на работното място.
Взаимодействайте с другите
3. Общувайте за работа: Използвайте комуникативни умения за постигане на резултати.
4. Свържете се и работете с другите: Изградете взаимоотношенията, свързани с работата, необходими за постигане на резултат в рамките на работна група, или постигане на цели чрез екипно базирано сътрудничество.
5. Разпознаване и използване на различни гледни точки: Разпознаване и реагиране на различни ценности, вярвания и поведение, използване на различни перспективи за работа и разрешаване на конфликт, когато възникне.
Свършете работата
6. Планиране и организиране: Идентифицирайте и направете необходимите стъпки за изпълнение на задачите и разпределете работата си.
7. Вземайте решения: Направете избор от редица възможности.
8. Идентифициране и решаване на проблеми: Идентифициране и решаване на рутинни и нерутинни проблеми с цел постигане на добри резултати.
9. Създаване и иновации: Създаване и прилагане на нови идеи за решаване на проблеми, подобряване или разработване на нови процеси, продукти или стратегии.
10. Работа в дигитален свят: Свържете се с други хора, информирайте се и имайте контекст за целите, свързани с работата, като използвате дигитални системи и технологии.
Уменията за заетост са по-важни от всякога - не само за сега, но и до края на живота ви.