Какво е предприятие?

 

Предприятието е дейност или проект, който произвежда услуги или продукти. Има два вида предприятия.

 

    • Бизнес предприятията се управляват, за да печелят.

    • Социалните предприятия предоставят услуги на лица и групи.

 

Бизнес предприятия

Има много малки предприятия. Понякога един човек притежава и управлява бизнеса. Понякога това е семеен бизнес. Други фирми са собственост и се управляват от партньори, които не са свързани.

 

За да се спечели доход от малък бизнес, предприятието трябва да работи с печалба. Това означава, че трябва да остават пари за собственика на бизнеса, след като всички разходи бъдат извадени.

 

Общите малки предприятия включват:

 

    • фирми с работно място или магазин: например, ресторанти, магазини, фризьорски салони, фабрики и малки заводи

    • свързани с търговските услуги, които се занимават пряко с клиента: например, водопроводчици, електротехници, строители, хигиенисти и компютърни техници

    • фрийлансъри, работещи от дома: например инженери, дизайнери, писатели, музиканти и шивачки

    • медицински и здравни специалисти: например лекари, стоматолози, оптометристи, съветници и натуропати.

 

Малките предприятия се различават от новосъздадените предприятия, които са технологични компании на ранен етап, основани от предприемачи, готови да поемат смели рискове, да развият уникален бизнес. Докато малък бизнес, който има растеж, остава малък бизнес, стартиращите фирми имат възможност бързо да станат големи предприятия със значителен пазарен дял в тяхната индустрия.

 

Франчайзи

Индивидуалното франчайз управление е малък бизнес, който е свързан с по-голямо предприятие. Почти всеки продукт или услуга е достъпен чрез някакъв вид франчайз, като например бензин, храна, облекло и дори ипотечни консултации.

 

Франчайзингът е начин, за успешни предприятия да разширят обхвата си и индивидуалните инвеститори да участват в техния успех. За франчайзинга има три части:

 

    • франчайз: бизнес идея, процес, продукт, търговска марка и др.

    • франчайзодателя: лицето или организацията, която притежава бизнес идеята, процеса, продукта или името

    • франчайзополучателя: лицето, което купува правото да използва бизнес идеята, процеса, продукта или името.

 

Социални предприятия

Социалните предприятия са организации, ръководени от местни общности. Те са малки предприятия, но са създадени за социална цел. Социалните предприятия трябва да бъдат успешни, но техният успех се измерва по-скоро, като социален отколкото, като парични обезщетения. Някои примери за социални предприятия са:

 

    • детски центрове 

    • здравни центрове

    • спортни клубове

    • жилищни кооперации

    • благотворителни организации

 

Тези предприятия трябва да намерят начин да покрият разходите си. Често те се финансират чрез комбинация от държавно финансиране, набиране на средства и такси.

 

Започването на бизнес обикновено се извършва със значителна инициатива и риск. 



  Кариерни статии