Запитали ли сте се, дали писането на мотивационно писмо, което да придружава вашето резюме, е загуба на време? Не сте сами, ако кажете „да“. Въпреки това, фирмите за набиране на персонал и работодателите ще ви кажат, че това е съществен компонент от вашата кандидатура за работа. Всъщност, изграждането на кратко, добре написано мотивационно писмо може в действителност да увеличи шансовете ви за получаване на интервю.
Мотивационното писмо е първият ви шанс да направите добро впечатление, така че използвайте тази възможност, за да подчертаете своите страни и да включите отговори на седемте основни въпроса, на които работодателят ви ще иска отговор:
• Можете ли вършите работата?
• Имате ли необходимата квалификация, знания, умения и опит?
• Ще вършите ли работата добре?
• Надеждни ли сте, мотивирани и ентусиазирани?
• Ще се впишете ли в организацията? Вашите стойности и цели добри ли са?
• Ще направите ли добро впечатление на клиенти и колеги?
• Имате ли добри писмени и комуникационни умения?
Как да структурирате писмото си
Структурирането на мотивационното ви писмо по логичен начин ще покаже на работодателя, че имате рационален подход. Винаги включвайте вашето име, мобилен номер и имейл адрес, както и името и адреса на получателя (ако има такъв), с датата между тях. Ако изпращате молбата си за работа по електронна поща, също е приемливо да включите писмото си в имейла (в този случай датата и имейл адресът ви ще се виждат автоматично и затова не са необходими за въвеждането ви).
Приветствие
Винаги е добре да персонализирате писмото, за да се уверите, че то достига до лицето, което ще преглежда молбата ви. Помислете за следните съвети:
• Винаги, когато можете, адресирайте мотивационното писмо до конкретно лице по име - искате да стигнете до лицето, което взема решение за наемане.
• Проверете имената и заглавията. Трябва да ги изпишете правилно.
• Ако не знаете името на работодателя, обадете се на организацията и помолете рецепциониста или отдел „Човешки ресурси“, кой е правилният човек.
• Не пишете пола на получателя - например „Джо“, „Сам“ или „Ким“, може да бъде мъж или жена. Обадете се, за да се уверите или да потърсете онлайн, за да решите.
• Някои компании не дават имена и подробности за персонала. Ако не можете да разберете кой е работодателят, адресирайте писмото си до „Работодателя“ и използвайте „Госпожа/ господин“ в поздрава.
• Най-добре е да започнете писмата си с „Уважаеми ...“
Отваряне на параграф
Започнете с кратко въведение за себе си и посочете позицията, за която кандидатствате (или вашата работа, ако не кандидатствате за определена работа). Кажете от къде и кога сте разбрали за позицията. Ако някой ви е насочил към този работодател, посочете и името му в този параграф.
Сега направете силно изявление, което показва колко ценни бихте били за работодателя - дайте една добра причина да бъдете нает.
Вашите квалификации и умения
Тук можете да напишете един или два параграфа, за да покажете, че можете да си вършите работата и, че вашите умения ще отговарят на нуждите на работодателя, като включите ключовите умения или критерии, изброени в обявата за работа. Ако се обръщате директно към работодател и няма обява за работа, помислете логично за уменията, необходими за тази позиция. Ако ви се наложи да обслужвате клиенти, тогава комуникационните умения ще бъдат важни. Ако ролята е свързана с използването на компютър, тогава точността и погледа за детайлите ще бъдат ключови.
Ако преди сте имали подобна работа, опишете опита си или уменията, необходими за тази длъжност. Вашето резюме трябва да подчертае вашите съответни умения, опит, обучение и постижения; ако обаче работодателят не е поискал резюме, включете тази информация в мотивационното писмо.
Вашите умения могат да бъдат технически или лични - може да сте ги придобили чрез образование или обучение, предишен професионален опит, доброволен труд или други дейности.
Дайте кратко обяснение за текущата си ситуация - дали работите, току-що сте се върнали от пътуване или учите.
Вашият интерес към работата в тази организация
Тук можете да покажете колко сте мотивирани и ентусиазирани и как можете да се вместите в организацията.
Направете някои положителни коментари за компанията и ги уведомете, защо искате да работите там. Това не означава да изброите всички причини, заради които искате да получите работата (какво ще получите от нея). Насочете се към репутацията на компанията, корпоративната култура, философията на управление, размера, рекорда за продажбите, качеството на продукта, чувството за екологична отговорност или нещо друго, което ви привлича. Покажете, че сте направили проучване и сте разгледали техния уебсайт, и че сте подходящ за тях.
Отново, вашата автобиография обикновено е мястото, където се разглеждат всички лични интереси или дейности, които ви свързват с компанията и нейната работа; но ако работодателят не поиска автобиография, включете в писмото си лични интереси.
Затварящ параграф
Важно е да завършите мотивационното си писмо по професионален начин. Помислете за нещо формално като: „Благодаря ви, че отделихте време да разгледате моята молба. Очаквам с нетърпение вашият отговор.“ След това трябва да завършите със „ С уважение “ и пълното си име.
Желаем ви успех!